17.02.2011

Moje Noble

Tytuł przewrotny, bo nie dane mi było otrzymać, ani dane mi będzie Noblem się cieszyć, ale czytanie noblistów, to inna bajka. Wydawało mi się, że z Noblami literackimi jestem za pan brat, ale prawda okazała się gorzka. Konfrontacja tego co przeczytałam z listą noblistów, wypadła blado. Otóż i zestaw mój przeczytany:

1903  Bjornstherne Bjornson, Norwegia - Dziewczę ze Słonecznego Wzgórza, Marsz weselny
1905  Henryk Sienkiewicz, Polska - Szkice węglem, Quo vadis, Krzyżacy, W pustyni i w puszczy
1907  Rudyard Kipling, Wlk. Brytania - Księga dżungli
1924  Władysław Reymont, Polska - Chłopi
1928  Singrid Undset, Norwegia - Krystyna córka Lavransa
1933  Iwan Bunin, ZSRR - Cieniste aleje
1934  Luigi Pirandello, Włochy - Czarny szal i inne opowiadania
1954  Ernest Hamingway, USA - Czołg i motyl, Pożegnanie z bronią
1957  Albert Camus, Francja - Dżuma, Obcy, Upadek
1965  Michaił Szołochow, ZSRR - Los człowieka
1969  Samuel Beckett - Czekając na Godota
1978 Isaac Beshevis Singer, USA, Polska - Gimpel Głupek i inne opowiadania
1983 William Golding, Wlk. Brytania - Władca much
2004  Elflide Jelinek , Austria - Pianistka
2007  Doris Lessing, Wlk. Brytania - Piąte dziecko, Podróż Bena

Oczywiście Miłosza i Szymborską czytałam, niestety nie pamiętam zbiorków. U Miłosza było to jakieś dwutomowe wydanie broszurowe, białe, a u Szymborskiej dwa zbiorki dwujęzyczne i na pewno "Chwila"

A jakie plany? Niesprecyzowane. Chciałabym poczytać
Mario Vargas Llosa,  Jose Saramago, Jeszcze raz poczytać "Cieniste aleje" Bunina, bo niewiele pamiętam, wrócić do Luigi Pirandello, bo pamiętam, że coś mnie w opowiadaniach niepokoiło, ale nie pamiętam co, zajrzeć w ksiązkę "Lis już wtedy był myśliwym" Herty Muller ( dwa nieudane podejścia) i Doris Lesing, której cierpliwie na półce wyczekują - Pod skórą, Spacer w cieniu i O kotach. Jeżeli moje zamiary się zmienią, bo nigdy nie jestem pewna tego, co mówię, w stosownym czasie powiadomię. A tymczasem wszystkich uczesników i autorkę projektu pozdrawiam.

***
Przeczytane w ramach wyzwania:
John Steinbeck - Ulica Nadbrzeżna
Ivo Anddric - Kobieta na kamieniu
John Steinbeck - Podróże z Charleyem


Brak komentarzy: