24.08.2012

Wampir - Władysław Reymont


 


By napisać o tej książce coś więcej , niż zrobię to teraz ,  musiałabym przeczytać ją przynajmniej jeszcze raz , gdyż  porusza temat okultyzmu , którym w ogóle się nigdy nie interesowałam i nie mam w tej materii żadnej wiedzy , a poza tym treść jej  naszpikowana metaforami  zawiera  sporo opisów zdarzeń i sytuacji paranormalnych , czego nie sposób przyswoić przy jednorazowym czytaniu.  Długie zaś zdania pisane przez Reymonta sprawiają, że zanim się zdanie przeczyta , żeby pojąć jego sens należałoby zacząć czytać go od początku , co dla mnie osobiście w czytaniu jest to  trochę męczące.
Tłem akcji jest XIX-  wieczny , dekadencki Londyn , który jawi się Zenonowi, głównemu bohaterowi książki,  jako miejsce ponure,  mgliste , pełne posępnej wilgoci i błota za przyczyną wciąż padających deszczów , w którym odbywają się seanse spirytystyczne, sabaty czarownic z udziałem samego Bafometa - antychrześcijańskiego bóstwa , a także wykłady hinduskiego jogina. Zenon jest Polakiem, pisarzem ,  który od 10 lat tu mieszka i żyje wśród ludzi zainteresowanym spirytyzmem, magią i jogą,  sam nie biorąc w tym udziału.

Więcej na moim blogu.

1 komentarz:

Unknown pisze...

Zapowiada się bardzo ciekawie. Uwielbiam klimaty okultystyczne i chyba będzie to moja pierwsza książka Reymonta, którą przeczytam.